17 let od jednoho velkého „omylu“

warr_03Třicátého května 1999 atakovaly americké stíhačky F-16 laserem naváděnými raketami vlak na železničním mostu při výjezdu z tunelu na řeku Velikou Moravu v centrlálním Srbsku. Výsledkem bylo deset mrtvých cestujících, 30 zraněných, z toho 17 těžce. U osudného mostu tehdy stálo několik stovek věřících, kteří se sešli při svátku svaté trojice v nedalekém kostele. Obrázek, který se jim naskytl po útoku americké stíhačky, lze doporučit jen silným povahám.
Od té doby uplynulo v řece Moravě mnoho vody. Pozůstalí obětí se pokusili soudní cestou domoci spravedlnosti, ale jejich snaha byla marná. Učinili pokus o prosazení práva u mezinárodních soudních dvorů. Ve chvíli, kdy se to nezdařilo, začaly rodiny pozůstalých hledat právo u soudů jednotlivých zemí „mezinárodního společenství“, nikoli NATO. Jak se zdá, Severoatlantická aliance Jugoslávii „de jure“ nebombardovala, byla to jen taková servisní organizace, zatímco právní odpovědnost je na jednotlivých státech, včetně České republiky. (Víte to?)
Poslední instancí byl Ústavní soud Spolkové republiky Německo, který 3. září 2013 zamítl žalobu, jež podaly rodiny obětí pozůstalých obětí z vlaku na železničním mostu u města Varvarina. Zamítnutí žaloby znamená definitivní konec snah o prosazení práva civilních obětí bombardování Jugoslávie, podobně se pokoušely spravedlnosti domoci i pozůstalí obětí z budovy jugoslávské televize v Bělehradě. Němečtí ústavní soudci žalobu odložili z procedurálních důvodů – Německo může žalovat jen jiný stát, nikoli jednotlivci.
Prohlášení pozůstalých obětí k německé vládě je zde (http://www.nato-tribunal.de/varvarin/Forderungen_Serbisch.htm, jsou zde i fotky, ale jsou opravdu děsivé), citujeme z něj:
„Během prvního náletu mezi 13:00 a 13:25 30. května 1999 dva bojové letouny NATO při dobré viditelnosti, za slunečného dne bez oblaků naletěly nad most u Varvarina přes řeku Moravu. Most slouží jako hlavní dopravní spojení města se čtyřmi tisíci obyvateli. Svědci odhadují výšku letících strojů na několik stovek metrů. Letadla bez jakéhokoliv upozornění vypálily dvě rakety na most. Zasáhly střední nosník, čímž most rozdělily ve dví. V polovině se most zcela zhroutil, zatímco u břehu visel v délce asi sto metrů pod strmým úhlem do vody. Při prvním náletu zahynuli tří lidé, nejméně pět jich bylo zraněno. I když byl most zničen, letadla se vrátila, podle výpovědi svědků po 3 až 6 minutách, a vypálila znovu dvě rakety, které (v troskách vlaku) usmrtily dalších sedm lidí a dvanáct těžce zranily.“
Z memoranda pozůstalých dále vyplývá, že v bezprostřední blízkosti se nacházelo tři a půl tisíce civilistů, město ani železniční spoj nikdy nesloužily vojenským ani průmyslovým účelům, byly vzdálené 200 kilometrů od Kosova. Americký pilot Harold Mayers, který vystřelil osudné rakety na vlak u Varvarinu, v roce 2010 spáchal sebevraždu.

Michail Stavrev

Post navigation

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

14 + 9 =